Creëer rust, ruimte en richting in je werkweek - de Groot

Hoe houd jij jezelf staande in deze tijd van voortdurende bereikbaarheid?
Hoe bewaar jij overzicht, met die uitpuilende mailbox, overvolle agenda en eindeloze takenlijst?
En hoe zorg jij ervoor dat je eindelijk toekomt aan de plannen die je hebt, maar niet uitvoert?
Door te leren hoe je rust, ruimte en richting in je werkweek krijgt. Met als beoogd resultaat efficiënter en effectiever aan de slag te gaan.

En dan hebben we het over persoonlijke effectiviteit in verschillende vormen. Het beheren van je agenda, waardoor je je brein kunt ontlasten, bewuste keuzes maken om bepaalde dingen wel of niet op te pakken, bewustwording van je mechanismen, je ideeën, je kracht en tenslotte het nadenken over de toekomst.

Het maakt niet uit in wat voor rol of functie je zit, je hebt zeven dagen per week, 24 uur per etmaal tot je beschikking. Niet meer en niet minder. Wil je meer gedaan krijgen met minder stress? Dan moet je niet alleen kijken naar de hoeveelheid uren die je tot je beschikking hebt, maar vooral ook naar de manier waarop je je tijd besteed.
De kans op afleiding van je werk is erg groot. Het gevolg is dat je productiviteit drastisch vermindert en daarnaast zuigt het extra energie.

De oplossing is allereerst de baas te worden van je agenda. Je agenda is heilig. Echter de tips hiervoor liggen vaak voor de hand. Het probleem is meer je hieraan te houden, je een nieuwe manier van werken eigen te maken, je mindset te veranderen. Zorgen dat je meer grip krijgt op de uren die je in je werkweek te besteden hebt. Zorgen dat je niet terugvalt in het ‘oude vertrouwde’. 

En in dit geval kan een accountability partner helpen om je deze nieuwe werkwijze eigen te maken. Samen kijken naar de organisatie van de week. Je agenda, je takenlijst en je e-mail zo inzetten dat je je werk sneller en beter gedaan krijgt.
Het maken van planningen, het afwegen van welke taken urgent en/of belangrijk zijn.
Hierdoor zorg je ervoor dat je hoofd leeg wordt en dat je de ruimte hebt om je op het werk te richten dat op dat moment je aandacht verdient.
Maar ook door samen te reflecteren. Door het doen van wekelijkse reviews bekijken hoe je week was, hoe je hebt gewerkt en hoe je richting je doelen bent bewogen. En vervolgens afspreken hoe je dit de volgende week beter kan doen.

En die accountability partner kan ik voor jou zijn. 

Dus, herken jij jezelf hierin? Herken jij de syptomen als je werk niet loopt zoals je zou willen: de week is amper begonnen of je holt al achter de feiten aan, en aan het eind van elke lange werkdag wordt je aangestaard door een uitpuilende mailbox? En dan je overvolle agenda en eindeloze takenlijst nog. Het gevoel dat je vervolgens hebt, de controle over je dagen te verliezen. Om moedeloos van te worden, toch?

Dan wordt het tijd om volgende stappen te zetten en hulp in te schakelen. Een mooie start van een nieuwe periode. 
Als je mij een berichtje stuurt, kijken we samen hoe ik je hierbij kan helpen. 

 

Heb je mijn andere blogs al gelezen? Je vindt ze hier