3 tips voor meer balans tussen werk en privé - de Groot

We zijn in ons leven en zeker als ondernemer continu bezig met het behalen van resultaten.  Je bent misschien wel elk moment van de dag bezig met je werk. Is het niet fysiek dan wel metaal. En door het vele thuiswerken in de afgelopen maanden zowel door jezelf als je partner en je kinderen, is de grens tussen werk en privé een stuk vager geworden.  De balans tussen werk en privé raakt zoek.

Maar als we als ondernemer alleen maar gefocust zijn op het zo snel mogelijk behalen van die eerste € 100.000,- omzet en we vergeten onszelf te “onderhouden”: dus aandacht voor gezondheid, gezin, partner, relaties, het onderhouden van de basis van je bedrijf en eigen ontwikkeling, dan is de kans groot dat we op een gegeven moment in een burn-out belanden en dat het bedrijf ten dode opgeschreven is, mede omdat de fundering ontbreekt.

Daarom is aandacht voor een goede balans tussen werk/privé en in/aan je bedrijf werken zo belangrijk.

In dit blog geef ik je 3 tips hoe jij kan zorgen voor een betere balans.

Tip 1: zorg voor structuur en systemen in je business

Het ontbreken van structuur en systemen zuigt energie en zorgt ervoor dat je vaker bezig bent met brandjes blussen dan nodig is. Bepaalde zaken kosten daardoor meer tijd en energie dan zou moeten. Processen, afspraken etc. zitten vooral in jouw hoofd.

Leg daarom direct vanaf het begin processen vast op een duidelijke manier. Het overdragen van werkzaamheden aan anderen gaat hierdoor een stuk sneller.

Automatiseer zoveel mogelijk. Welke terugkerende taken kun je automatiseren. Hierdoor bespaar je tijd. En zorg je ervoor dat je een business creëert wat ook draait zonder jouw volledige inzet en tijd.

Tip 2: Laat jouw team door iemand anders aansturen

Vooral als je al meerdere leden in je team hebt. Dit betekent namelijk dat jij zelf geen tijd meer hoeft te steken in het aansturen van jouw team.

Tijd is kostbaar en het aansturen kan onbewust ook best wat frustraties opleveren maar ook tijd en energie kosten. Denk aan het beantwoorden van vragen, het uitzetten van taken, controleren of deadlines worden gehaald etc.

Houd zelf maar eens bij hoeveel tijd jij kwijt bent aan deze taken. Ook al zijn het maar een paar uren per week, jouw tijd is kostbaar.

Tip 3: Houd je aan je planning

Goed plannen is misschien wel het belangrijkste, maar tevens ook het moeilijkste als ondernemer.
Pak de jaarkalender erbij en noteer gelijk voor het hele jaar wanneer jouw trainingen, workshops etc. incl. lanceringsperiode plaatsvinden.
Daarnaast plan je alvast jouw vakanties en eigen afwezigheid. Denk aan trainingen en workshops die jij zelf wilt volgen, verjaardagen van kinderen die je vrij wilt houden etc. 
Heb je een vaste vrije dag per week? Noteer die dan ook gelijk als niet beschikbaar.

En op de overgebleven werkdagen plan je je dag in blokken in je weekagenda. Blokken waarin je gefocust werkt aan soortgelijke taken. Plan niet teveel werkzaamheden in en zorg voor ruimte tussen de blokken. Misschien heb je toch wat meer tijd nodig of heb je even een korte break nodig.

Houd daarnaast rekening met de momenten van de dag waarop jij het meest productief bent.

Vergeet niet om ook ontspanningsmomenten in te plannen. Plan tijd om een boek te lezen, om te sporten of naar een podcast te luisteren.
Zo zorg je voor overzicht en rust in je planning. Zorg ervoor dat je team je planning weet zodat je niet onnodig gestoord wordt.

En nu aan de slag!

Veel succes!  

 

Heb je mijn andere blogs al gelezen? Je vindt ze hier