Ben jij continu bezig met vragen van je teamleden te beantwoorden? - de Groot

Misschien herken je het wel.
Je werkt met een team en je merkt dat je continu bezig bent met vragen van je teamleden te beantwoorden. Vragen over de uitvoering of de dagelijkse gang van zaken.
En je merkt dat het je ontzettend veel tijd en energie kost.
Je merkt dat je als het ware onmisbaar bent geworden in de dagelijkse operatie.

 

Ben jij continu bezig met vragen van je teamleden te beantwoorden?

En eigenlijk is het heel goed te verklaren. Want als iemand een vraag stelt is het een natuurlijke reactie om te antwoorden. En het gaat tenslotte ook om jouw bedrijf. Jij bepaalt de koers van het bedrijf en neemt beslissingen.
Je team is er misschien aan gewend geraakt dat ze jou alles kunnen vragen. En dat jij alles voorkauwt  en vertelt wat ze moeten doen.

Maar je merkt ook dat dit zorgt voor oponthoud omdat teamleden wachten op jouw antwoord, op jouw beslissing voordat ze verder kunnen. En dit weerhoudt je ervan om verdere stappen te kunnen zetten met je bedrijf. Je hebt simpel gezegd geen tijd en energie over om te kunnen focussen op verdere groei van je bedrijf. Of zelfs niet eens voor je eigen taken.

Je merkt zelf al op: ‘Dit moet anders’. Maar hoe?
Hoe zorg je voor een omslag in deze ‘cultuur’ die het team zich heeft aangeleerd in jouw bedrijf? En waar jij zelf aan hebt bijgedragen?

Het begint allemaal bij jou.
Jij als ondernemer zal hierin de eerste stap moeten zetten. En wel vanaf de eerstvolgende vraag die je krijgt.

Stel een wedervraag
Als een teamlid je wat vraagt, dan is de wedervraag die jij stelt: Wat denk jij? Wat zou jij doen in deze situatie? Wat denk jij dat we zouden moeten doen?

Gaat de vraag over een werkwijze of is het een vraag over een stap uit een proces, dan kun je verwijzen naar de desbetreffende procesbeschrijving of werkbeschrijving. Heb je die nog niet, dan kan dát dus een reden zijn waarom er zoveel vragen vanuit je team komen. Ze weten niet waar ze de antwoorden kunnen vinden.

Vooral als het een terugkerend taak is, dan is het zeker belangrijk om er een procesbeschrijving van te maken waar iedereen op terug kan vallen.

Maak het bespreekbaar
Maak het bespreekbaar in je team en stel gewoon eens de vraag: Waarom stel je mij deze vraag? Is de opdracht niet duidelijk genoeg? Mis je informatie om zelf verder te kunnen met je werk?
Want misschien zitten jullie qua communicatie niet op een lijn. Zijn zaken niet helder. En moet dáár eerst het een en ander in veranderen.

Maar geef vooral aan hoe jij de huidige situatie ervaart en wat je vanaf nu anders gaat doen. Dat je graag wilt dat je teamleden eerst zélf na gaan denken over het antwoord of de oplossing. En dat ze dát met jou afstemmen, zodat jij uiteindelijk alleen nog maar met ‘ja’ of ‘nee’ hoeft te antwoorden of akkoord hoeft te geven. Hoe fijn is dat! (Uitzonderingen daargelaten 😉)

Bijkomend voordeel is dat je je team zo meer zelfvertrouwen geeft. Dat ze zich meer betrokken voelen bij jouw bedrijf. Dat ze gemotiveerd zijn om mee te denken én werken aan jouw business.

Heel veel succes met deze tips!