4 tips voor het inhuren van virtuele professionals - de Groot

Zoals ik al eerder schreef in een van mijn blogs, is het inhuren van virtuele professionals een must als je naar de next level wilt groeien met je bedrijf.

Een Virtueel Manager kan je helpen bij het samenstellen van een team. Maar mocht je die nog niet hebben, dan kun je mijn volgende tips natuurlijk ook gebruiken bij het inhuren van een virtueel business manager.

Waar let je op bij het inhuren van virtuele professionals?

Vanuit het eerste contact (vaak via e-mail) kan je al veel leren. Vooral de eerste contacten, nog voordat je een overeenkomst afsluit, geven al enig beeld van hoe iemand is.

Daarom in dit blog een aantal tips die ik je mee wil geven als we het hebben over deze eerste contacten.

4 Tips die je helpen de ongeschikte kandidaten eruit te filteren vanaf het eerste contactmoment

 

1. Hoe snel reageren ze op je mail?
Zelf verwacht ik altijd binnen 24 uur iets terug te hebben gehoord als ik iemand een mail stuur. Behalve natuurlijk wanneer het weekend is of een feestdag.
En als ik iemand een mail stuur met in de onderwerpregel ‘Ik ben geïnteresseerd in een mogelijk samenwerking’, maar vervolgens een paar dagen niets hoor, dan ben ik al gauw niet meer geïnteresseerd in een gesprek.

Zelfs al is iemand met vakantie, dan nog regel je een out of office reply met datum wanneer je wel weer bereikbaar bent. Helemaal niet van je laten horen na 3 dagen is not done!

En meestal heb ik wel meer kandidaten op mijn lijstje staan die ik zou kunnen benaderen en wil ik zo snel mogelijk verder met mijn business. 😉

Een mooi voorbeeld is mijn eerste contact met Marlou. Zoals je in dit blog hebt kunnen lezen heb ik haar aangehaakt om mij te helpen met mijn online zichtbaarheid. Ik benaderde haar via haar het contactformulier op haar website en binnen een halve dag had ik al een reactie van haar.
Daar was ik zo blij mee!

Vooral als je de beslissing hebt genomen iemand aan te haken, dan wil je ook gelijk door.

2. Heb je antwoord op je vragen gekregen?
Als je contact met iemand zoekt heb je natuurlijk een aantal vragen waar je antwoord op wil. Meestal beschrijf je in je mail gelijk waarom je iemand benaderd, wat je doel is en heb je vragen waar je graag antwoord op wilt.

Kreeg je daar naar tevredenheid een antwoord op?
Hoe volledig of uitgebreid kreeg je reactie?
Want als de helft van je vragen niet beantwoord wordt, hoe zal dat in de praktijk dan zijn als ze eenmaal voor je werken? Of als je vragen terug krijgt in de mail over zaken die je al beschreven hebt, dan is er blijkbaar niet goed gelezen.

Om even mijn eigen voorbeeld erbij te halen, Marlou had mijn vragen beantwoord en zelfs alvast twee mogelijkheden voor mij uiteengezet. Mijn vragen waren beantwoord en ze gaf zelfs nog even een korte samenvatting van mijn verhaal om te toetsen of ze mij goed begrepen had.
En dat is nou net wat ik zoek in een professional!
Iemand die gelijk inhaakt op wat ik zoek en met een voorstel komt.
Zodat we in ons volgende contact daarop kunnen doorpakken. En snel stappen kunnen zetten.
Iemand die pro-actief is. En in haar eerste contact al laat zien dat ze kennis van zaken heeft.

3. Wat is de toon van hun reactie?
Hoe reageren de kandidaten in de mail?
Wat is de tone of voice?
Hoe is hun spelling en grammatica?

De feitelijke toon en tekstuele reactie kan heel veelzeggend zijn. Bijvoorbeeld als je iemand wilt inhuren om te reageren op e-mails van klanten en de spelling/grammatica is slecht. Dan heb je geen goede match.

De tone of voice is enerzijds van belang voor de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden, maar het geeft ook een beeld van iemands persoonlijkheid. En voor mij moet daar ook een match zijn. Een informele aanspreekvorm en tekst maakt het persoonlijk.
En ik ben mijn bedrijf. Persoonlijkheid en mezelf kunnen zijn staan voorop.

4. Krijg je een reminder mail van ze?
Als je eenmaal contact hebt via de e-mail, en jij hebt zelf nog niet op een vraag van de kandidaat gereageerd, krijg je dan een reminder mail van ze?

Ik doe het zelf namelijk ook weleens. Als ik enthousiast ben en graag een snelle follow-up of antwoord wil, maar het duurt mij te lang (en dan is dus al gauw na 2 dagen), dan stuur ik herinneringsmail of reminder met de vraag of ze mijn mail van die en die datum wel goed hebben ontvangen. Of ik neem even telefonisch contact op.
Dit geeft namelijk een goed beeld van iemands enthousiasme en interesse om verdere stappen te zetten.

Tot zover deze tips. Neem ze mee in jouw proces om je virtuele team samen te stellen.
Ik wens je heel veel succes!

In een volgend blog zal ik meer tips geven die van belang zijn bij het inhuren van de juiste virtuele professionals.
Een overzicht van mijn eerdere blogs vind je hier.