De vakantieperiode is voor vele ondernemers een hectische periode.
Ben jij in de periode vooraf druk met het afronden van de laatste zaken?
Ga jij echt helemaal offline? Of neem jij je laptop mee om vanaf je vakantieadres verder te werken? Of plan je toch een paar momenten in om je mail te checken?

Ik heb mezelf als doel gesteld, nu ik ondernemer ben, in de vakanties van mijn dochter zoveel mogelijk te genieten van onze tijd samen. En tot nu toe lukt dat heel goed!

Hoe zorg jij voor je online zichtbaarheid in de vakantie?

Hoe zorg jij voor continuïteit in je bedrijf tijdens de vakantie? Hoe zorg jij voor je online zichtbaarheid als je straks geniet van je vrije tijd met je gezin?

Het werven van klanten is iets waar je als ondernemer continu mee bezig bent.
En zichtbaarheid helpt vertrouwen op te bouwen. Bezoekers op jouw website zullen niet gelijk een dienst kopen. Pas als ze je vertrouwen, je beter (online) hebben leren kennen, dan pas zullen ze klant worden. En vertrouwen moet je opbouwen. Ze willen regelmatig van je horen en tips, informatie van je lezen.

En daarom moet je voor continuïteit in je online zichtbaarheid zorgen. En dus ook in de vakantieperiode.

Door een (jaar/kwartaal/maand) planning te maken van je online marketing activiteiten bepaal je vooraf wanneer je wat gaat doen om te zorgen dat je doelgroep regelmatig van je hoort en werk je continu aan je online zichtbaarheid. Ook tijdens de vakanties.

Dat doe je o.a. via:
je blog en/of nieuwsbrief
 social media
video’s

Het mooie is dat je, voordat je met vakantie gaat, de content/inhoud al kunt maken en met behulp van tools als Buffer en Hootsuite en via Facebook zelf je social media berichten kunt inplannen. Ongetwijfeld zijn er meer tools, maar Buffer of Hootsuite zijn prima tools om mee te werken.

Via Facebook zelf kun je al je berichten op voorhand inplannen. Ook je opgenomen video’s die je upload. Facebook beloont jou namelijk als je berichten via Facebook zelf plaatst ipv. via tools als Buffer en Hootsuite.

Buffer
Buffer is een online tool en telefoon app om social media berichten in te plannen. Er is een gratis en betaalde variant. Hieronder de voor- en nadelen van de gratis variant.

Voordelen:
– Buffer werkt via je browser, via mail, door middel van een iPhone en Android app, en via de website Buffer.com
– Vanuit je analytics kun je berichten snel opnieuw inplannen
– Je kunt berichten vooraf programmeren per social media kanaal op vaste dagen en tijden
– Via één app maar liefst zes sociale netwerken met content vullen
– Je kunt zien hoeveel clicks, retweets en replies je ingeplande berichten hebben gehad

Nadelen:
– maximaal 10 tweets vooruit plannen

Hootsuite
Een online tool waarmee men social media platformen kan beheren, monitoren en analyseren. Kent een gratis en betaalde variant. Hieronder de voor- en nadelen van de gratis variant.

Voordelen:
– Je kan 1 bericht op meerdere social media platformen tegelijk plaatsen
– Je kunt berichten vooraf programmeren per social media kanaal (bv. voor hele maand)
– Je kunt standaard analyses opvragen
– Mogelijkheid om apps toe te voegen, denk hierbij aan Gmail, YouTube Analytics, Instagram
– Met de de Chrome extensie te installeren in je browser, dat maakt het gebruik nog gemakkelijker

Nadelen:
– De grote hoeveelheid aan verschillende functies komen niet ten goede aan de overzichtelijkheid van het dashboard. Daarnaast zijn de kosten voor de verschillende rapporten een nadeel. De standaard rapporten bevatten weinig nuttige informatie.

Je blog en nieuwsbrief
Ook je blog en/of nieuwsbrief kun je in het vooruit klaarzetten in bijvoorbeeld WordPress en je nieuwsbrievensysteem (Autorespond/Mailchimp etc). Dus krijg je inspiratie, schrijf gelijk meerdere blogs en plan ze in voor de komende periode.

Wat doe jij en wat doet een VA?
– Jij levert de inhoud
– De content van je blog/nieuwsbrief
– De video opnames
– Je sociale media berichten (maar ook dit kan je aan een VA uitbesteden)

De VA implementeert de tools en verwerkt de inhoud
– Heb je nog niets opgezet, de VA kan de tools inrichten en implementeren
– De VA zorgt voor de juiste look & feel conform huisstijl
– De VA zorgt voor de planning en het automatisch versturen van o.a. je blog/nieuwsbrief

Doordat de VA zorgt voor continuïteit is zij dus van waarde voor jouw bedrijf. Niet alleen tijdens vakanties, maar gedurende het hele jaar.

Hoe zorg jij voor continuïteit in je online zichtbaarheid?

Heb je vragen of wil jij je ervaringen delen, laat gerust een reactie achter of neem contact met mij op.